A Dr Hírek huszonhatodik adásával jelentkezünk.


Jó napot kívánok, szervusztok kedves Kollégák!

Heti rendszerességgel jelentkező összefoglalónkban az egészségügy és orvostudomány legfrissebb híreiből és eseményeiből szemezgetünk. Én Lőrincz Kende vagyok, akinek pedig a hírválogatását köszönhetitek Reinhardt István kollégánk. Ne feledkezzünk meg Podcast-jainkról sem, melyek elérhetőek a Spotify, Apple Podcast és Google Podcast platformokon.

Ma többek közt egy olyan tanulmányról szeretnék beszélni, amely azt vizsgálja, hogy a virtuális valóság játékok hogyan használhatók eszközként az alkalmazottak értékelésben

 https://link.springer.com/article/10.1007/s10055-023-00752-9 

A Kölni Egyetem, a Liechtensteini Egyetem és a Vorarlbergi Alkalmazott Tudományok Egyeteme által végzett tanulmány azt vizsgálta, hogy mi az összefüggés a játékukat gyorsabban befejező virtuális valóság (VR) játékosok általános intelligenciája és feldolgozási kapacitás szintje között. Az eredmények azt mutatták, hogy azok, akik gyorsabban fejezték be a játékot, magasabb általános intelligenciaszinttel és feldolgozási kapacitással rendelkeztek. Ez arra utal, hogy a virtuális valóság játékok hasznos kiegészítő eszközök lehetnek a vállalatoknál a munkateljesítmény előrejelzésében.

A tanulmány egyik legizgalmasabb megállapítása, hogy a videojátékok jelezhetik, sőt segíthetik az intellektuális és kognitív képességek fejlődését. Mivel az intelligencia a munkateljesítmény egyik leggyakrabban használt előrejelzője, a videojátékok érdekesek lehetnek a humánerőforrás-menedzsment számára. Bár számos vállalat egyre inkább használja a VR-technológiát a jelöltek toborzására, csak néhány tanulmány vizsgálta kifejezetten azt, hogy a VR-játékok felhasználhatók-e és hogyan vonhatók le következtetések az intelligenciára vonatkozóan ezen a területen.

Markus Weinmann és munkatársai tanulmánya hozzájárul a kutatás és a gyakorlat közötti szakadék áthidalásához. 103 résztvevőt hívtak meg laboratóriumukba, akik ellenőrzött laboratóriumi körülmények között játszottak a "Job Simulator" nevű kereskedelmi VR-játékkal, és kitöltötték a BIS-4 jelű intelligenciateszt rövid változatát.

A kutatók elemzései szerint azok a résztvevők, akik a többieknél gyorsabban fejezték be a játékot, magasabb általános intelligenciaszinttel és feldolgozási kapacitással is rendelkeztek. Ez tudományos újdonságnak számít, mivel eddig kevés tanulmány vizsgálta a VR-ben való viselkedés és az intelligencia közötti összefüggést. Ezek az eredmények arra utalnak, hogy a VR-játékok hasznos kiegészítő eszközök lehetnek a vállalatoknál a munkateljesítmény előrejelzésében.

Egészségügyi szakemberként mindig innovatív módszereket keresünk a betegellátás és a munkateljesítmény javítására. A virtuális valóságjátékok alkalmazása a személyzet értékelésében izgalmas fejlemény, amely számos gyakorlati alkalmazással bírhat. Azok a vállalatok, amelyek játékokat, úgynevezett "komoly játékokat" használnak a toborzásban, különösen érdekesnek találhatják ezeket az eredményeket.

A tanulmány mögött álló tudósok folytatni kívánják a videojátékokban rejlő gyakorlati alkalmazási lehetőségekkel kapcsolatos kutatásokat. Azt vizsgálják, hogyan viselkednek az emberek a virtuális avatárokkal szemben a metaversumban. Ez jelentős hatással lehet a virtuális valóság jövőjére és a munkahelyi teljesítményre gyakorolt hatására.

Összefoglalva, ez a tanulmány rávilágít arra, hogy a virtuális valóságjátékok a személyzeti értékelésben eszközként használhatók. Egészségügyi szakemberként továbbra is

naprakésznek kell maradnunk ezekkel az innovatív fejlesztésekkel kapcsolatban, amelyek jelentős hatással lehetnek iparágunk jövőjére.

2. Egy másik érdekes új tanulmány a turizmus hatását világítja meg a világ egyik legikonikusabb hegységére: Mount Everestre. A Colorado Boulder Egyetem végzett kutatása szerint az emberek a mikrobákból "fagyott aláírást" hagynak maguk után a hegyen

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15230430.2023.2164999 

Ezek a mikrobák szívósak és képesek ellenállni a nagy magasságban uralkodó zord körülményeknek, évtizedekig vagy akár évszázadokig szunnyadnak a talajban. Míg a tudósok az elmúlt évtizedekben nem tudták azonosítani az emberhez kötődő mikrobákat a 26 000 láb felett gyűjtött mintákban, ez a tanulmány az első alkalom, hogy újgenerációs génszekvenálási technológiát használtak a Mount Everest ilyen magasan fekvő területéről származó talaj elemzésére.

A kutatók megállapították, hogy bizonyos mikrobák, amelyek úgy fejlődtek ki, hogy meleg és nedves környezetben, például az orrunkban és a szánkban boldoguljanak, elég rugalmasak voltak ahhoz, hogy ilyen zord körülmények között nyugalmi állapotban is túléljenek. Ez különösen lenyűgöző, tekintve, hogy nagy magasságban a mikrobákat gyakran elpusztítja az ultraibolya fény, a hideg hőmérséklet és az alacsony vízellátottság.

A mikrobák mindenütt jelen vannak, még a levegőben is, és könnyen szétszóródhatnak, és a táboroktól vagy ösvényektől távolabb landolhatnak. Ez például könnyen előfordulhat, ha valaki az orrát is kifújja vagy köhög.

De miért is fontos ez a tanulmány? Először is, mert rávilágít a turizmus környezetre gyakorolt hatására. Ami még ennél is fontosabb, ez a tanulmány a földi élet környezeti korlátainak jobb megértéséhez is vezethet, valamint ahhoz, hogy más bolygókon vagy hideg holdakon hol létezhet élet.

A kutatók a kriobioszférát, a Föld hideg régióit és az ottani élet korlátait tanulmányozzák. Az Antarktisztól és az Andoktól a Himalájáig és a magas sarkvidékig mindenütt talajmintákat vettek. Általában az emberhez kötődő mikrobák nem jelennek meg ezeken a helyeken olyan mértékben, mint a közelmúltban az Everestről vett mintákban.

A tanulmány a Földön túli élet lehetőségeire is hordoz következtetéseket, ha egy napon az emberek a Marsra vagy azon túlra lépnek. Lehet, hogy más bolygókon és hideg holdakon is találunk majd életet, és vigyáznunk kell, hogy ne szennyezzük be őket a miénkkel.

Összefoglalva, ez a tanulmány lenyűgöző betekintést nyújt a turizmus környezetre gyakorolt hatásába és a Földön túli élet lehetőségeibe. Elképesztő belegondolni, hogy az élet még ilyen magasan is megtalálja a módját a túlélésnek. De arra is emlékeztet, hogy még az olyan távoli helyeken is, mint a Mount Everest, oda kell figyelnünk a környezetre gyakorolt hatásunkra.

A felhőalapú IT szolgáltatások típusai

https://netdoktor.hu/ 

A felhőalapú egészségügyi szoftverek előnyei és Mitől lesz egy szoftver jogtiszta? (Azonnali Szoftveres /Hardveres support támogatás fontossága, a kellemetlen helyzetek elkerülése végett a rendelés során, hogy mindig kéznél legyen a segítség.)

Mára már a felhőalapú szolgáltatás mindennapi, általános kifejezés lett, de a szolgáltatás fogalma néha zavart okoz. Éppen ezért érdemes megnézni a különbségeket a felhő alapú IT rendszerek fő típusai és a különféle felhő szolgáltatások között. A felhő lényege, hogy a különféle számítási szolgáltatások nem a saját informatikai rendszerben tárolódnak, futnak, hanem a hálózat, az internet segítségével érhetők el. Három felhőtípust különböztetünk meg, vannak:

● a nyilvános felhők, melyek működése és üzemeltetése egy külső szolgáltató feladata,

● a privát felhők, melyeket egy dedikált cég használ, senki más,

● a hibrid felhők, melyek az előző két változat kombinációjából jönnek létre.

A legnagyobb felhőszolgáltatók több millió szerverrel rendelkeznek, különböző helyeken, több ezer kilométeres kábelekkel összekötve. Ez a megoldás hatalmas számítási teljesítmény létrehozását teszi lehetővé, és szinte azonnali adatátvitelt biztosít az egyik kiszolgáló helyiség (más néven adatközpont) és egy másik között, még a legtávolabbi ponton is.

A felhő alapú megoldások használta ma már az egészségügyben is megszokottnak számít. Az ilyen típusú szolgáltatások hatékony és azonnali információcserét tesznek lehetővé az egészségügyi szolgáltatók között, elősegítve a rendszer átláthatóságát, így biztosítva a legmagasabb szintű támogatást az ellátottak részére.

Összességében elmondható, hogy a felhő alapú megoldás költséghatékony, egyszerűen tervezhető költség és kapacitás szükséglete van, rugalmas, skálázható, megbízható, biztonságos, egyszerű a használata, bárhonnan elérhető és jogtiszta.

De felmerül a kérdés, hogy mitől lesz egy szoftver jogtiszta? Lényegében attól, ha azt az arra vonatkozó licencszerződésnek megfelelően használjuk. A kétes forrásból származó szoftverek használata biztonsági szempontból ahhoz hasonlítható, mintha valaki a gyógyszertár helyett egy sötét kapualjban egy gyanús alaktól fogadna el mindenféle pirulákat. Nem hangzik túl megnyugtatónak, ugye? A jogtiszta szoftverek

használata azonban nem csak számítógépünk „egészségének” megőrzésére jók. Kiemelten fontos hatással van az adatbiztonságra is.

Egy adott szoftver esetében a licencszerződés határozza meg a szerzői jog tulajdonosa által megengedett szoftverhasználat feltételeit. A szoftverhez adott licencszerződésre külön utalnak a szoftver dokumentációjában, vagy a program indításakor megjelenő képernyőn is. A szoftver ára tartalmazza a szoftver licencét, és megfizetése egyben kötelezi a vevőt arra is, hogy a szoftvert kizárólag a licencszerződésben leírt feltételek szerint használja. Természetesen vannak ingyenes programok, valamint a nem ingyenes programok valamilyen szempontból korlátozott változatai is, amelyek ugyancsak ingyenesen használhatóak adott feltételek szerint. A nem jogtiszta használat általában akkor fordulhat elő, ha a nem ingyenes kategórián belül, a licencelt szoftverek esetén nem eredeti megvásárolt szoftvereket használnak, illetve ezeket nem a licencszerződés szerint használják. Aki kétes forrásból származó programokat használ, többféle veszélynek is kiteszi magát.

Éppen ezért jó megoldás lehet a praxisok számára a NetDoktor, amely egy biztonságos és költséghatékony megoldás, ahol a magas szintű, napi 12 órás szoftvertámogatással a felhasználó nem csupán egy szoftvert kap, hanem egy valóban teljes körű szolgáltatáscsomagot biztosítanak számára. A program használata során felmerült problémákra azonnali támogatást és megoldást kapunk. A NetDoktor egy webes medikai rendszer háziorvosoknak, üzemorvosoknak, szakorvosoknak,fogorvosoknak amelyet sok száz orvos felhasználói tapasztalata és igénye, illetve több mint 30 éves orvosinformatikai piacismeret alapján alkották meg a legmodernebb technológiai alapokon.

 

Kedves Kollégák!

Ennyi volt mára a Dr Hírek!

Következő adásunkban találkozunk!



Ajánlott cikkek:
https://link.springer.com/article/10.1007/s10055-023-00752-9
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15230430.2023.2164999
https://netdoktor.hu/


.

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

DRHÍREK